Kenniskringlid Economy as a Common
Rune Peitersen is kenniskringlid van het lectoraat Economy as a Common. Hij werd in 1971 in Denemarken geboren en woont en werkt in Amsterdam (NL) en Brussel (BE). Naast zijn werk als kunstenaar geeft Peitersen les aan de St. Joost School for Art & Design, geeft hij regelmatig lezingen over zijn werk en is hij medeoprichter van verschillende kunstenaarsinitiatieven, waaronder de denktank Platform Beeldende Kunst.
Loopbaan
In 1999 behaalde Rune zijn bachelor aan de Koninklijke Academie in Den Haag en in 2001 zijn master aan het Frank Mohr Instituut in Groningen. In het project Saccadic Sightings (2008-12) construeerde hij beelden op basis van opnames gemaakt met eye tracking-apparatuur. Door verschillende soorten bewerking probeerde hij de interpretatie van de hersenen eruit te filteren en te komen tot de ‘ruwe visuele input’ die onze ogen ontvangen, in een poging om de ‘ongefilterde werkelijkheid’ te visualiseren en daarmee het idee van objectiviteit en dualisme in het wereldbeeld van het westerse denken te bevragen. In Safe Distance (2014-2016) gebruikte hij online beelden van protesten over de hele wereld om zijn eigen positie als waarnemer van deze live-streams te bevragen, maar ook de positie van de kunstwereld bij het tentoonstellen en bekijken van deze beelden. In CONTROL, bestaande uit de drie projecten The Operators and the Targets (2017), The Voters and the Politicians (2019) en The Shepherd and the Flock (2021), wordt de notie van controle binnen een gesloten circuit onderzocht: wie controleert wie en hoe manifesteert deze controle zich? De notie van controle wordt verder ontwikkeld in de video’s Mining Town (2021, in samenwerking met de Servische fotograaf Mikica Andrejic) en RAABJERG (2022). Hier is de focus echter verschoven naar de fragiele en steeds veranderende relatie tussen beschaving en natuur. In beide video’s wordt de nadruk gelegd op de winning of het gebruik van natuurlijke hulpbronnen en de daaruit voortvloeiende milieu- of klimatologische gevolgen.
Expertise
In zijn werk probeert Rune Peitersen een aantal diepgewortelde (visuele) verhalen en denksystemen te identificeren en te problematiseren, die aan de basis liggen van de constructie van onze hedendaagse maatschappelijke structuren. De laatste jaren wordt vaak uitgegaan van twee tegengestelde posities binnen een bepaald systeem, bijvoorbeeld een waarnemer en de waargenomene. De relatie tussen deze twee wordt vervolgens gebruikt om het systeem zelf te beschrijven. Peitersens beeldtaal citeert vaak uit de kunstgeschiedenis. Thema’s als het romantische landschap of de clair-obscur esthetiek worden gebruikt als stijlmiddelen, zowel om de kijker te lokken als om hem op het verkeerde been te zetten. Hoewel Peitersen uitgaat van een fotografische ‘realiteit’ of ‘authenticiteit’, onthullen zijn beelden zich altijd als zeer geconstrueerd – net als de werkelijkheid die ze geacht worden weer te geven. Woorden die hij graag gebruikt zijn onder andere: systemen, realiteit, perceptie, machtsdynamiek, neoliberalisme, onrecht, geplande veroudering, pixilatie, schoonheid, authenticiteit, waarnemer en het waargenomene, publieke intellectueel, collectieve actie, collectief visueel geheugen, schuld, het sublieme en nog veel meer.