Tijdens het slot-event van het INTEGRES-project hebben onderzoekers van Avans Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap, de Hogeschool Gent, de Katholieke Universiteit Lille, de Technische Universiteit Dublin en de Universiteit Bologna nieuwe onderwijsmaterialen gepresenteerd voor financieel onderwijs. Studenten in financiële richtingen en management, maar ook al werkende professionals in finance en accounting, leren hiermee hoe zij integraal kunnen rapporteren over méér dan alleen financiële waarden.
Anders denken over economie
Klassieke economische groei begint meer en meer plaats te maken voor andere waarden. Zoals welzijn van medewerkers en de impact op natuur en maatschappij. Dit is een cruciale ontwikkeling, want om de grote uitdagingen waar we als maatschappij voor staan het hoofd te kunnen bieden, moeten we anders gaan denken over onze economie. Deze gedachte ligt ook ten grondslag aan aangekondigde nieuwe Europese wetgeving, de Corporate Reporting Sustainability Directive (CRSD), die tot doel heeft om verduurzaming van bedrijfsmodellen in Europa te stimuleren.
Samenwerking van vijf opleidingsinstituten
Toekomstige én huidige financiële experts spelen een belangrijke rol in de uitvoering van de CRSD en het anders denken over de economie. In het project INTEGRES werkten vijf opleidingsinstituten, afkomstig uit Nederland, Ierland, België, Frankrijk en Italië, samen om opleidingsmaterialen te ontwikkelen om toekomstige maar ook huidige financieel specialisten te onderwijzen over deze nieuwe manier van verantwoorden: integrated reporting. Als uitkomsten van het INTEGRES-project zijn op maandag 26 juni tijdens het slot-evenement van het project een e-handbook, een set onderwijsmaterialen en een MOOC (Massive Online Open Course) gepresenteerd.
Zelf aan de slag
Het onderwijsmateriaal bevat vijf modules, met daarin onder meer PowerPoint-presentaties, opdrachten, workshops en artikelen. Via de 31 ‘blue prints’ uit het e-handbook worden deze materialen ontsloten en bij elkaar gebracht. De MOOC is speciaal ontwikkeld om ook buiten de klassieke onderwijssetting educatie aan te kunnen bieden. Wereldwijd, op hun eigen tempo, eigen moment en in hun eigen omgeving kunnen studenten en professionals met de MOOC aan de slag. Met de ontwikkeling van het e-handbook, de modules en de MOOC zetten de onderzoekers in op het optimaal delen van de kennis en ervaring die zij in de afgelopen jaren hebben opgedaan.
Ook meer weten over integrated reporting? Kijk op www.integres.eu voor meer informatie en toegang tot de ontwikkelde onderwijsmaterialen.